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GLAÇURES RAKU NORD-AMÉRICAINES / page 1/3
 
 
 
 
 
Généralités :
 
Ce petit recueil de recettes Nord-Américaines de glaçures pour RAKU a été édifié à partir de documents courants dans les groupes de discussions et dans les archives de messages parus sur internet. L'exploitation de ces recettes en Europe nécessite souvent des substitutions. Par exemple, le fameux Gerstley Borate très courant dans ces recettes qu'il faudra remplacer par des frittes très riches en Bore et en calcium...
En règle générale, pour chaque matière Nord-Américaine n'ayant pas cours en Europe, des indications de substitutions seront fournies soit directement dans la recette soit par renvoi vers d'autres pages du site documentées sur ces produits.
 
Les frittes utilisées sont fournies avec leur formule de Seger, ce qui permet de les assimiler aux frittes courantes en Europe ou de procéder à des substitutions partielles ou globales de la base de la glaçure indiquée. Dans tous les cas il faudra procéder à des calculs moléculaires en tenant compte des produits disponibles ici.
 
Les notes indiquées par les auteurs ou par les personnes ayant transmis les recettes n'ont pas été traduites. Si ce point pose problème, il suffira de nous signaler le n° de recette par e-mail et nous renverrons la traduction.
 
Les indications relatives à la température de cuisson sont fournies par rapport au cône Orton.
 
Les auteurs de ces recettes sont cités lorsque leur nom figure dans les documents d'origine.
 
Gerstley Borate : 
La plupart des recettes proposées contiennent du Gerstley Borate (Colemanite), une page spéciale consacrée à cette matière typique Nord Américaine fournit des substitutions à base de produits disponibles en Europe (frittes et felspaths).
Consulter la page sur le Gerstley Borate
 
 
  1ère Partie : fiches 1 à 40 sur 118 recettes
 
 
1 - Yukio's Rainbow Sand

Aspect : metallic patina

Cône : ?

Composants :

En masse :

Colemanite

70

Cendre d'os

20

Nepheline syenite

3

Carbonate de cuivre

5

Carbonate de cobalt

0,5

Notes :

2 - Yellow crackle

Aspect : Yellow

Cône : ?

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

80

Cornwall stone

20

Vanadium stain

6

Notes : Vanadium stain 3 - 6 (Pentoxyde de vanadium)
Cornwall stone : feldspath mixte,
3 - Worthington

Aspect : Clear

Cône : ?

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

55

EPK (Kaolin)

30

Flint (Silice)

15

Notes : From Piepenburg's book "Raku Pottery"

 
4 - Wood Ash Crackle

Aspect : ?

Cône : ?

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

45

Cendre de bois

35

Flint (Silice)

15

Zinc oxide

5

Notes : From Piepenburg's book "Raku Pottery"

5 - White Matt

Aspect : Mat

Cône : ?

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

3200

Nepheline Syenite

800

Cendre de bois

720

Notes :

6 - Vanna White

Aspect : White, semi-gloss

Cône : ?

Composants :

En masse :

Frit P-311

68

Custer Feldspar (feldspath potassique)

25

Ball Clay (argile plastique réfractaire)

7,2

Oxyde d'étain

1,75

Notes : White, large crackle, Can substitute Ferro Frit 3124 for P-311, Recipe from Hank Drennon (Austin, TX)
Fritte P 311 : K2O 0,020 Na2O 0,288 CaO 0,691 Al2O3 0,270 B2O3 0,570 SiO2 2,486
 
7 - Unknown Matt

Aspect : mat

Cône : 08-06

Composants :

En masse :

Lithium carbonate

35

Gerstley Borate

30

Cendre d'os

35

Carbonate de cuivre

6

Rutile (TiO2)

2

Cobalt carbonate

0,5

Notes : From Bert A Stevens. The lithium and gerstley borate may need to be adjusted. More gerstley borate will make it less matt and less likely to run. Firing in light reduction or oxidation gives brighter colors.

8 - Tomato Red

Aspect : Opaque coppery Red, Shiny or Glossy

Cône : 08

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

50

Borax

50

Oxyde de cuivre

20

RIO (oxyde de fer rouge)

5

Notes : for a blue variation.... copper oxide 3% cobalt oxide 3% instead of the previous colorants. original recipe: Carol Townsend

9 - Tom Buck Clear Crackle

Aspect : Clear

Cône : ?

Composants :

En masse :

Frit 3191

80

EPK (Kaolin)

20

Notes : From Tom Buck on ClayNet - high expansion & therefore good crackle
Fritte 3191 : Na2O 0,501 CaO 0,499 B2O3 1,002 SiO2 2,000 (Formule moléculaire)
 
 
 
10 - Tin Can

Aspect : metallic patina

Cône : ?

Composants :

En volume :

Gerstley Borate

4

Nepheline syenite

3

Carbonate de cuivre

1

Oxyde de Nickel

0,25

Notes : From Piepenburg's book "Raku Pottery". Should be the consistency of very thin milk

11 - Tak

Aspect : white

Cône : ?

Composants :

En masse :

Frit 3134

100

Silica

6

EPK (kaolin)

10

Oxyde d'étain

10

Notes : fat white...big crackle, give it time to cool just a second/deep reduction.
Fritte 3134 : Na2O 0,317 CaO 0,683 B2O3 0,634 SiO2 1,476
12 - Soldner's Red

Aspect : Red

Cône : ?

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

50

Borax

50

Carbonate de cuivre

10

Rutile (TiO2)

10

Notes :

 
13 - Soda Blue

Aspect : Blue

Cône : 06-04

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

3500

Carbonate de soude

500

Fritte 3110

3500

Kaolin

250

Flint (silice)

500

Carbonate de cuivre

150
Notes : From Ceramics Monthly June/July/August 1988 "The Totemic Sculptures of Ted Vogel"
Produces a beautiful translucent water blue; also works well as a raku glaze
Fritte Ferro 3110 : K2O 0,064 Na2O 0,644 CaO 0,293 Al2O3 0,095 B2O3 0,097 SiO2 3,003
14 - Soldner Base

Aspect : Clear

Cône : ?

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

80

Nepheline Syenite

20

Notes : From Piepenburg's book "Raku Pottery"

15 - Silver White Base

Aspect : White

Cône : ?

Composants :

En volume :

Gerstley Borate

5

Nepheline Syenite

3

Carbonate de lithium

2

Notes : From Piepenburg's book "Raku Pottery"

 
16 - Silver Raku luster

Aspect : silvery glossy luster

Cône : 06-07-08

Composants :

En masse :

Fritte Pemco P-25

42,07

Fritte Ferro 3134

27,13

Carbonate de lithium

9,71

EPK (kaolin)

6,24

Silica

13,86

Carbonate de soude

0,99

Bentonite

1,98

Nitrate d'argent

2,08
Notes : It's a great base. I used to use this. add CMC. John Britt
Fritte P-25 : K2O 0,184 Na2O 0,760 CaO 0,029 ZnO 0,028 Al2O3 0,381 B2O3 0,774 SiO2 2,629
17 - Shadow raku slip glaze

Aspect :

Cône : ?

Composants :

En masse :

EPK (kaolin)

5

Carbonate de cuivre

90

Carbonate de soude

5

Notes : From gafergus

 

18 - Silver Nitrate Wash

Aspect :

Cône :

Composants :

En masse :

Nitrate d'argent

1

Eau

50

Notes : Badigeon au nitrate d'argent

19 - Seth's Luster

Aspect : metallic patina

Cône : ?

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

688,17

Cendre d'os

172,04

Carbonate de cuivre

86,02

Carbonate de cobalt

43,01

Dioxyde d'étain

10,75

Notes : From Clayart email list

 
20 - Roger's White

Aspect : Clear

Cône : 08

Composants :

En masse :

Spodumene

35

Gerstley Borate

60

Tennessee Ball Clay (argile plastique réfractaire)

5

Notes : For purple add manganese carbonate 3% and tin oxide 5% - For gray-blue add RIO (oxyde de fer rouge) 1% and cobalt carb .5%
This is actually a clear (not white) base recipe. It can be used as is or you can add colorants on an experimental basis. Add 5% tin oxide (oxyde d'étain) for a white glaze. (From Steven Branfman, PMI, Jan. 1994)
21 - Roger's Black

Aspect : Black

Cône : ?

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

80

Custer Feldspar (felds potassique)

20

Oxyde de cobalt

10

RIO (oxyde de fer rouge)

10

Oxyde de cuivre noir

10
Notes : From Capp Brook's handout.
S. Branfman says, "A dark blue glaze that develops a nice copper luster in strong postfiring reduction."
22 - Reynold's Rap

Aspect : Green to gold

Cône : 08 - 06

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

63,64

Custer Feldspar (felds potassique)

12,12

Silica

12,12

Ball clay

6,06

Carbonate de baryum

6,06

Carbonate de cuivre

12,12

Notes : green to gold; good in cracks. Use thickly, reduce heavily submitted by Claudia O Driscoll

 
23 - Revised Molly Blanding

Aspect : copper matte which flashes burgundy, blue and red

Cône : 06

Composants :

En volume :

Cendre d'os

2

Colemanite

5

Fritte 3124

1 / 4

Nepheline syenite

1

Carbonate de cobalt

1 / 8

Carbonate de cuivre

1
Notes : Increase the cobalt for deeper blue, or add a little manganese to encourage purples. Like most raku glazed, the higher it's fired, the glossier the surface.
Fritte Ferro 3124 : K2O 0,020 Na2O 0,282 CaO 0,698 Al2O3 0,269 B2O3 0,547 SiO2 2,555
24 - Red Raku

Aspect : Red

Cône : ?

Composants :

En masse :

Nepheline syenite

30

Fritte Ferro 3230

20

Flint (silice)

20

Fritte Ferro 3191

25

Whiting (craie)

5

Dioxyde d'étain

5

Carbonate de cuivre

3

RIO (oxyde de fer rouge)

0,5

Bentonite

1

Notes : (from Ken Vavrek) To produce a good red, this glaze needs to be reduced first in the kiln and then again in post firing reduction.

Fritte Ferro 3230 : BaO 0,03 K2O 0,25 Na2O 0,64 ZnO 0,08 SiO2 2,26

25 - Red Lustre Buck #8

Aspect : Red matt

Cône : 06 - 07

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

38

Fritte Ferro 3134

31

Fritte Ferro 3195

31

Oxyde de cuivre rouge

10

RIO (oxyde de fer rouge)

10
Notes : Here, designed by me, are two copper red matt lustres. Use a few drops of detergent to disperse colorant oxides. A non-soluble (mostly) mix that can go on shelf. This version is much more matt and gives various hues of red no blues worth mentioning. It needs heavy reduction. There you go. I have used these glazes with good results. They are BTW variations of Carol Townsend's original 'Tomats Red'
submitted by: Tom Buck
Fritte Ferro 3195 : Na2O 0,313 CaO 0,686 Al2O3 0,404 B2O3 1,099 SiO2 2,751
 
 
 
26 - Red Lustre Buck #7

Aspect : red matt

Cône : 06 - 07

Composants :

En masse :

Borax décahydraté

35

Fritte Ferro 3278

34

Gerstley Borate

23

Kaolin

8

Oxyde de cuivre rouge

10

RIO (oxyde de fer rouge)

10
Notes : Use Borax Decahydrate. Here, designed by me, are two copper red matt lustres. This one is for fresh mix daily, or dry mix and wet only what you can use in a day. The borax is washing machine borax. Pemco frit 830 or Hommel frit K3 will work also. Use a few drops of detergent to disperse colorant oxides. The above glaze is quite fluid at C07/06 and needs to be heavily reduced. Move from kiln to reduction medium as quickly as possible and leave 20 minutes or so. It produces brillant reds with some blue flashes. High gloss finish most of the time. There you go. I have used these glazes with good results. They are BTW variations of Carol Townsend's original 'Tomats
submitted by: Tom Buck
Fritte Ferro 3278 : Na2O 0,669 CaO 0,331 B2O3 0,842 SiO2 2,530
27 - Raku Love

Aspect : turquoise

Cône : ?

Composants :

En masse :

Fritte Pemco P-25

42,5

Fritte Ferro 3134

27,5

Carbonate de lithium

9,8

EPK (kaolin)

6,3

Silica

14

Bentonite

2

Carbonate de cuivre

4,5
Notes : Can add copper carbonate anywhere between 2 and 5 g Reduce heavily for copper/greenish/yellowish reduce lightly for beautiful turquoise crackle
From ClayNet
28 - Raku #2

Aspect : white

Cône : 08

Composants :

En masse :

Fritte Ferro 3195

65

Feldspath (potassique)

20

Kaolin

5

Craie

10

Notes :

 
29 - Rainbow Peacock

Aspect : turquoise

Cône : 06 - 07

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

40

Nepheline syenite

13

Silice

13

Carbonate de lithium

13

Carbonate de cuivre

3

Notes : Turquoise Crackle with beautiful copper accents if reduced and smoked

30 - Rainbow

Aspect : Metallic patina

Cône :

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

74,42

Cendre d'os

18,60

Carbonate de cuivre

4,65

Oxyde de cobalt

2,33

Notes : Fast pull for matt rainbow effect. Slow pull for rich matt blue.

31 - Purple

Aspect : purple

Cône :

Composants :

En masse :

Carbonate de cuivre

90

RIO (oxyde de fer rouge)

10

Oxyde de cobalt

5

Fritte Ferro 3110

15

Notes : From Lori Wilkinson. After pulling it we went right to a pile of sand with a 8 x 8 inch piece of slick newspaper on the bottom and as we covered it we threw in another the same size on top of the pot, covered it with the can sealing the edges, waited about an hour until it was cool enough to touch and got the purple surprise. A deepest prettiest purple I have ever seen.

 
32 - Post-Pac-Man

Aspect : Metallic patina

Cône : ?

Composants :

En volume :

Gerstley Borate

5

Cendre d'os

1

Nepheline syenite

1

Carbonate de cuivre

1

RIO (oxyde de fer rouge)

1 / 8

Notes : From Piepenburg's book "Raku Pottery"

33 - Plate Tectonic

Aspect : crusty

Cône : 05 - 04

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

20

Carbonate de lithium

30

Cryolite

10

Zircopax (ZrSiO4)

25

Spodumene

15

Rutile (TiO2)

8

Carbonate de cuivre

1

Notes : This is a super-duper, awesome, yummy glaze! It is a bit crusty and then when you get the firing just hot enough (cone 04+) some it begins to glassify while other bits of it float on the surface much like oceanic plates in the magmatic(stet) melt. Sometimes I layer a coat of copper carbonate on top before I fire it give it a metallic/bronzy finish(05).

34 - Piepenburg White

Aspect : white

Cône : ?

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

70

Cornwall stone (feldspath mixte)

15

Dioxyde d'étain

10

Silice

5

Notes : From Piepenburg's book "Raku Pottery"

 
35 - Piepenburg Red Bronze

Aspect : Red

Cône : ?

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

50

Fritte Ferro 3134

45

Dioxyde d'étain

3

Oxyde de cuivre noir

2

Notes : From Piepenburg's book "Raku Pottery"
Under reducing atmosphere ocnditions, the result is a blood red. In strong postfiring reduction the result is a bronze-like copper luster
36 - Piepenburg Patina

Aspect : Metallic patina

Cône : ?

Composants :

En volume :

Gerstley Borate

4

Cendre d'os

3

Nepheline syenite

2

Carbonate de cuivre

1

Notes : From Piepenburg's book "Raku Pottery. Should be the consistency of very thin milk

37 - Piepenburg 50-50

Aspect : Clear

Cône : ?

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

50

Fritte Ferro 3134

50

Notes : A clear glaze. Apply over stain. (From Brother Don Smith, CM, Nov. 1994)

 

 
38 - Patty's Copper Crap

Aspect :

Cône : 08 - 06

Composants :

En masse :

Gerstley Borate

75

Feldspath sodique (Albite)

20

Borax

5

Carbonate de cuivre

5

Notes : On that copper Raku vein going on I thought I should throw in my two cents worth. I like this glaze because it is a little shiny and no pocket squeezing cobalt. Fire a little hotter (I don't raku with cones, so I keep an eye on when it 'slicks off' good) or it does a bizzare bubbly green mess that won't reduce. submitted by : Barbara Webb

39 - Mr. King's Sculpture Raku

Aspect : Lichen green to red

Cône : 07

Composants :

En masse :

Fritte Ferro 3110

100

Oxyde de cuivre noir

400

RIO (oxyde de fer rouge)

25

Notes : Glaze type: Raku (Reduction) Transparency: Opaque Visual texture : very much mottled and variable Bubbles

40 - Moondust

Aspect :

Cône : 08 - 06

Composants :

En masse :

Carbonate de magnésium

37

Borax

28

EPK (Kaolin)

14

Carbonate de lithium

7

Colemanite

14

Carbonate de cuivre

10

Notes : submitted by: Claudia O Driscoll

  
 
 
Frittes utilisées dans les recettes de ces pages :
(Formules de seger)
 
Fritte Pemco P-25 : K2O 0,184 Na2O 0,760 CaO 0,029 ZnO 0,028 Al2O3 0,381 B2O3 0,774 SiO2 2,629
Fritte Pemco P-311 : K2O 0,020 Na2O 0,288 CaO 0,691 Al2O3 0,270 B2O3 0,570 SiO2 2,486
Fritte Pemco P-626 : BaO 0.664 Na2O 0.336 Al2O3 0.197 B2O3 .662 SiO2 3.044
Fritte Ferro 3110 : K2O 0,064 Na2O 0,644 CaO 0,293 Al2O3 0,095 B2O3 0,097 SiO2 3,003
Fritte Ferro 3124 : K2O 0,020 Na2O 0,282 CaO 0,698 Al2O3 0,269 B2O3 0,547 SiO2 2,555
Fritte Ferro 3134 : Na2O 0,317 CaO 0,683 B2O3 0,634 SiO2 1,476
Fritte Ferro 3191 : Na2O 0,501 CaO 0,499 B2O3 1,002 SiO2 2,000
Fritte Ferro 3195 : Na2O 0,313 CaO 0,686 Al2O3 0,404 B2O3 1,099 SiO2 2,751
Fritte Ferro 3230 : BaO 0,03 K2O 0,25 Na2O 0,64 ZnO 0,08 SiO2 2,26
Fritte Ferro 3278 : Na2O 0,669 CaO 0,331 B2O3 0,842 SiO2 2,530
Fritte Ferro 3289 : Na2O 0.332 BaO 0.668 Al2O3 0.198 B2O3 0.668 SiO2 3.070
Fritte Ferro 3304 : Na2O 0,07 PbO 0,93 Al2O3 0,15 SiO2 2,58
Fritte Ferro 3403 : Na2O 0.015 K2O 0.046 CaO 0.005 PbO 0.934 Al2O3 0.069 SiO2 1.438
 
Ball Clays Nord Américains :
(Explications d'Édouard Bastarache, edouardb@colba.net )
 
les ball clays américains ont la formule générale suivante :
 SiO2 59.25%
Al2O3 36.19%
Fe2O3 0.91%
TiO2 1.71%
CaO 0.23%
MgO 0.23%
K2O 1.03%
Na2O 0.46%
Point de fusion : 1710 °C
 
Les ball clays anglais sont un peu différents :
 1 - Ils sont plus plastiques
2 - Ils contiennent peu de d'oxyde fer comparativement aux ball clays américains.
3 - Ils contiennent par contre de très grandes quantités de carbone qui disparait à la cuisson.
 
Le point de fusion moyen des kaolins est de 1785 °C
 
Donc, il est vrai qu'ils sont des argiles très plastiques mais, il faudrait aussi dire qu'ils sont très réfractaires.
Ici quand on manque de kaolin pour une glaçure, on le remplace par un ball clay.
 
 
 
 
 
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