Smart2000.fr
   
Sommaire, English version
 
Sur cette page : Rubidium & Césium (technologie), Rubidium et composés (toxicologie), Oxyde de Césium (toxicologie), Rubidium and Cesium (technology), Rubidium and Compounds (toxicology), Cesium oxide (toxicology)
 
 
RUBIDIUM & CÉSIUM

par Smart2000

 
 
Caractéristiques :
 
Poids atomique : Rb 85.468, Cs 132.905
 
Le rubidium et le Césium sont des métaux alcalins monovalents, parmi ceux qui présentent le nombre de protons et le poids atomique le plus élevé. Leur activité augmente avec l'augmentation du nombre atomique, avec pour résultat d'étendre la plage de vitrification en particulier pour les verres ternaires de type M2O-CaO-SiO2 comparativement aux autre métaux alcalins qui ont un poids atomique plus faible. Contrairement aux autres métaux alcalins, ils ne présentent pas de séparation de phases par non-miscibilité dans des verres binaires de type Rb2O-SiO2 et Cs2O-SiO2. La séparation de phases se produit dans les systèmes binaires de borates Rb2O-B2O3 et Cs2O-B2O3.
Le rayon ionique des métaux alcalins augmente avec l'augmentation du nombre atomique, ainsi l'ion Césium est le plus grand parmi ceux des métaux monovalents. Cette caractéristique est relative à l'immobilité de ses ions dans un champ électrique et à ses effets extrêmement positifs sur les propriétés isolantes des verres. D'un autre côté, le Césium montre la force de liaison la plus basse, comme l'indique l'expansion thermique des verres au Césium, qui est la plus élevée parmi celle des verres à base de métaux alcalins.
 
Technologie :
 
Des fusions expérimentales de verres silice-chaux avec des teneurs molaires équivalentes en Rb2O ou Cs2O ont montré que ces verres fondent et se solidifient pour des températures similaires à ceux correspondant respectivement aux verres de sodium et de potassium. Les verres binaires au Césium fondent à 800-1000°C et cristallisent difficilement. Ils n'attaquent pas excessivement les structures réfractaires et ils ne sont pas difficiles à raffiner. Leur viscosité augmente avec le nombre atomique du métal alcalin utilisé. Ces deux éléments améliorent considérablement la fusibilité des verre binaires R2O-SiO2, et des verres à multiples composants.
Du Césium se volatilise facilement pendant la fusion, en particulier s'il est introduit sous la forme CsNO3. Les pertes qui en résultent pendant la chauffe dépendent du taux de réactivité entre CsNO3 et les autre composants de la composition. La température de ramollissement optimale est de 700°C, lorsque CsNO3 réagit rapidement avec SiO2. De grandes pertes par volatilisation ont lieu lorsque la température de réaction est maintenue à des niveaux trop hauts ou trop bas.
La réaction de CsNO3 avec B2O3 commence à environ 350°C, là où les pertes par volatilisation des verres de borates sont aussi les plus faibles. Les pertes par volatilisation des verres au Césium peuvent être diminuées en utilisant du sable finement moulu.
 
Effets du Rubidium et du Césium sur les propriétés du verre :
 
Densité et indice de réfraction : ils sont considérablement augmentés par Rb et Cs comparativement aux autres métaux alcalins. La densité des verres de Silice-Chaux-Rubidium varie entre 2.6 et 3.0 g/cm³, atteignant ainsi les valeurs caractéristiques des verres de cristal au plomb.
 
Expansion thermique : elle est augmentée par ces deux éléments, plus que par Na ou K, de telle façon que pour un verre Cs2O-CaO-SiO2, contenant 30% molaires de Cs2O, le coefficient de dilatation atteint une valeur pouvant aller jusqu'à 195 x 10-7 °K-1 (entre 20 et 400°C).
 
Viscosité : elle augmente avec l'augmentation du nombre atomique du métal alcalin utilisé.
 
Propriétés électriques : elles sont influencées par Rb et Cs à un niveau extrême. Avec les verres Silico-calciques-alcalins, la substitution de Cs2O par Na2O augmente la résistivité électrique dans un domaine de valeurs qui dépasse de loin celui des effets obtenus avec le plomb et le baryum. De cette façon, les effets du Rubidium sont similaires à ceux du plomb et du Thallium. Étant donné que la permittivité des verres silice-chaux-alcalins augmente du lithium vers le potassium, les trois éléments potassium, rubidium et césium présentent une influence identique. La permittivité des verres de borosilicates acides diminue envers le césium.
 
Ensemble le rubidium et le césium maintiennent la parfaite miscibilité qu'ils présentent avec les verres binaires même dans le cas de verres à multiples composants, où ils agissent contre l'apparition de la séparation de phases et de la dévitrification. Les verres contenant Rb et Cs sont légèrement hygroscopiques.
 
 
Références : Chemical Approach to Glass, by Milos .B Volf, Elsevier 1984.
 
 
 
Smart2000.fr © Juillet 2004 - FRANCE
Écrit et documenté par le propriétaire du site // Contact : Smart2000@wanadoo.fr
Document pour CONSULTATION PRIVÉE uniquement - Toute reproduction totale ou partielle est interdite
 
 

 
Smart2000.fr le site dédié aux passionnés de céramique
 
Smart2000 - FRANCE sur https://smart2000.fr/
 
This entire page Copyright © 2004-2023, All Rights Reserved.
Les textes et les photos restent la propriété de leur auteurs, ils ne peuvent être réutilisés sans un accord préalable. Nous consulter.
 
 
 
 
Sur cette page : Rubidium & Césium (technologie), Rubidium et composés (toxicologie), Oxyde de Césium (toxicologie), Rubidium and Cesium (technology), Rubidium and Compounds (toxicology), Cesium oxide (toxicology)
 
RUBIDIUM et Composés

par Edouard Bastarache

 
 
Rubidium Métal :
 
I - Identification et Utilisations :
 
C'est un métal alcalin, largement distribué en très petites quantités dans la croûte terrestre.
Les isotopes naturels sont :
- Rb 85 (72.15%),
- Rb 87 (27.85%).
 
Quinze autres isotopes sont connus.
 
Le rubidium est radioactif :
Sa T1/2 (demi-vie) est de 4.88x1010 années. C'est un émetteur bêta. On le trouve avec d'autres métaux alcalins dans la rhodizite (borate), lépidolite (aluminosilicate, la source principale), carnallite de rubidium (chlorure); dans l'eau de mer, dans les sources minérales et les lacs salés.
C'est un métal brillant, argenté-blanc, mou, qui se ternit rapidement au contact de l'air.
Il est l'un des métaux les plus actifs.
Il émet une couleur rouge-violette caractéristique sous la flamme.
Ses propriétés chimiques ressemblent étroitement à celles du potassium
 
Utilisations et Sources d'Émission :
Le rubidium et ses sels ont peu d'utilisations commerciales.
Le métal est utilisé pour produire des sels de rubidium; comme réactif dans la fabrication de catalystes; dans les cellules photo-électriques et dans l'élimination de gaz rédiduels des tubes sous vide.
 
II - Toxicologie :
 
I-Effets de l'Exposition :
 
Au meilleur de notre connaissance les propriétés chimiques, physiques et toxicologiques du rubidium n'ont pas été complètement étudiées et rapportées.
La toxicité des composés de rubidium est généralement due à l'anion.
Dans des études chez l'animal on a rapporté que le rubidium remplace le potassium.
Les indications sont que la surexposition pourrait mener à son accumulation dans les muscles et les globules rouges avec des effets neuromusculaires possibles, de l'hyperirritabilité et des spasmes musculaires. Aucun cas de lésion industrielle n'a été rapporté.
 
Le rubidium réagit facilement avec l'humidité pour former de l'hydroxyde de rubidium qui est sévèrement corrosif pour les tissus.
Les matériaux corrosifs sont intensément destructifs pour les voies respiratoires, les yeux, la peau et les voies digestives. Le contact oculaire peut avoir comme conséquence du dommage permanent et entraîner une perte de vision. L'inhalation peut avoir comme conséquence des effets respiratoires tels que l'inflammation, l'oedème, et la pneumonite chimique. Ils peuvent causer de la toux, du wheezing, et de la laryngite, de l'essouflement, des maux de tête, des nausées, et des vomissements. L'ingestion peut endommager la bouche, la gorge et l'oesophage. Ils peuvent causer des brûlures ou de l'irritation de la peau selon la gravité de l'exposition.
 
II-Effets Aigus :
 
A-Inhalation :
L'inhalation n'est pas une route probable de pénétration.
B-Ingestion :
L'ingestion peut causer des brûlures et des perforations du tractus gastrointestinal.
C-Peau :
Des brûlures thermiques graves, de la corrosion et ulcération cutanées peuvent survenir au contact direct avec la peau.
D-Yeux :
Des brûlures thermiques graves, de la corrosion et ulcération oculaires peuvent survenir au contact direct avec les yeux.
 
III-Effets Chroniques :
 
Aucune information n'est disponible sur les effets chroniques.
 
III - Urgence et Procédures de Premiers Soins :
 
A-Inhalation :
Amenez la victime à l'air frais et cherchez de l'assistance médicale si la toux, l'essouflement ou l'irritation persistent.
B-Ingestion :
Cherchez immédiatement de l'assistance médicale. Calmez la victime. Donnez de l'eau à la victime seulement si elle consciente. Provoquez le vomissement seulement si indiqué par du personnel médical.
C-Peau :
Lavez le secteur affecté avec de l'eau et du savon et pendant au moins 15 minutes. Enlevez les vêtements souillés. Cherchez de l'aide médicale si l'irritation persiste.
D-Yeux :
En cas de contact oculaire lavez les yeux immédiatement avec de l'eau pendant au moins 15 minutes. Les victimes peuvent avoir besoin d'aide pour maintenir leurs paupières ouvertes. Obtenez une aide médicale immédiatement.
 
IV - Données sur la Réactivité :
 
A-Stabilité :
Sensible à l'humidité, pyrophorique.
B-Conditions à éviter :
Le contact avec l'eau ou l'air.
C-Incompatibilité (Matériaux à Éviter) :
L'eau, les alcools, les oxydants, l'oxygène, l'anhydride carbonique, les halogènes, les halocarbons, les acides.
D-Produits Dangereux de la Décomposition :
Hydrogène inflammable avec l'humidité, oxyde caustique avec l'air.
E-Polymérisation Dangereuse :
Aucune polymérisation dangereuse.
 
V - Procédures en cas de Déversement ou Fuite :
 
I-Étapes à Suivre au cas où ce Matériau serait Libéré ou Renversé :
Ce matériau prendra feu spontanément au contact de l'air. Lorsque ce matériau brûle il peut émettre des vapeurs toxiques. Quittez le secteur à moins d'être équipé d'un respirateur portable. Étouffez le feu avec de la poudre sèche. N'employez pas d'eau.
 
II-Méthodes pour la Disposition des Déchets :
Le matériau devrait être disposé selon les lois et règlements en vigueur dans votre pays et région.
 
VI - Information sur la Protection Spéciale :
 
I-Protection Respiratoire: Portez un masque apprové.
II-Ventilation: Manipulez sous un gaz sec de protection. Manipulez sous un système d'aspiration efficace.
II-Gants de Protection : Gants de caoutchouc.
III-Protection Oculaire : Portez toujours des lunettes contre les éclaboussures de produits chimiques.
IV-Autres Pièces d'Équipement de Protection : Vêtements de travail de protection.
 
VII - Précautions Spéciales :
 
I-Précautions à Prendre Pendant la Manipulation et le Stockage :
Manipulez sous un gaz sec de protection. Gardez le récipient bien scellé. Entreposez dans un endroit frais et sec dans des récipients bien fermés. Assurez-vous d'une bonne ventilation du lieu de travail. Stockez loin de l'eau/humidité et des oxydants. Ne pas entreposer avec les acides. Stockez loin des halogènes.
II-Autres Précautions :
Ce matériau réagira avec l'air et l'humidité. Manipulez et stockez le matériau sous un atmosphère inerte d'azote ou d'argon. Protégez contre l'humidité et l'eau. Maintenez les sources d'ignition à distance.
III-Méthodes de Travail :
Mettez en application des contrôles technologiques et des méthodes de travail pour réduire et maintenir l'exposition à de bas niveaux. Employez de bonnes pratiques en matière de ménage et d'hygiène. N'utilisez pas de tabac ni d'aliments sur les lieux de travail.
Bien se laver avant de fumer ou de consommer des aliments. Ne pas soufflez de l'air comprimé sur votre peau et vos vêtements pour les nettoyer. Maintenez une douche oculaire capable de laver les yeux pendant plusieurs minutes; de même que des douches d'urgence et des équipements de lavage.
 
Composés du Rubidium :
 
Utilisations :
 
Les sels de rubidium sont utilisés dans la fabrication du verre et de la céramique.
 
Toxicologie :
 
 
I - L'acétylure :
(Carbure)
un produit chimique très réactif. Une fois chauffé jusqu'à à la décomposition, il émet les fumées toxiques de Rb2O.
II - Le carbonate :
*la DL50 orale est de 2625 mg/kg et la DL50 intrapéritonéale est de 450mg/kg chez le rat. Modérément toxique par ingestion et par voie intrapéritonéale. Une fois chauffé jusqu'à la décomposition, il émet des fumées toxiques de Rb.
III - Le chlorure :
la DL50 orale est de 4440 mg/kg chez le rat et la DL50 intrapéritonéale est de 3800 mg/kg chez la souris. Modérément toxique par ingestion et par voie intrapéritonéale. Effets reproducteurs expérimentaux. Mutations rapportées. Une fois chauffé jusqu'à la décomposition, il émet des vapeurs toxiques de Cl+, de RbCl, et de Rb2O.
IV - Le bichromate :
un cancérogène confirmé. Un poison. Une fois chauffé jusqu'à la décomposition, il émet les fumées toxiques de Rb2O.
V - Le fluorure :
un poison comme fluorure soluble. Une fois chauffé jusqu'à la décomposition, il émet des fumées toxiques de Rb2O et de F+.
VI - L'hydrure :
un produit chimique très réactif, il réagit violemment avec l'eau, prend feu au contact de l'air humide ou de l'oxygène. Une fois chauffé jusqu'à la à la décomposition, il émet des fumées toxiques de Rb2O.
VII - L'hydroxyde :
la DL50 orale est de 586 mg/kg chez le rat et de 900 mg/kg chez la souris. Modérément toxique par ingestion. Un irritant et corrosif puissant pour la peau, les yeux, et les membranes muqueuses. Une fois chauffé jusqu'à la décomposition, il émet des fumées toxiques de Rb2O.
VIII - L'iodure :
la DL50 orale est de 4708 mg/kg chez le rat. Modérément toxique par ingestion. Une fois chauffé jusqu'à la décomposititon, il émet des fumées toxiques de Rb2O et d'I+.

IX - Le nitrure :

une fois chauffé jusqu'à la décomposition, il émet les fumées toxiques de Rb2O et de NOx.
X - L'oxyde :
les fumées sont considérées toxiques par les auteurs.
XI - L'iodure d'argent :

la DL50 orale est >10 g/kg chez le rat et la DL50 intrapéritonéale est de 1g/kg chez la souris. Basse toxicité par ingestion. Modérément toxique par la voie intrapéritonéale. Une fois chauffé jusqu'à la décomposition elle émet des vapeurs toxiques d'AG, de Rb, de I+.

 
*Notes :
a-Oral signifie per os, intragastrique, par alimentation, introduction avec l'administration d'eau.
b-Intrapéritonéal signifie administration dans la cavité péritonéale.
c-DL50, Dose Létale Cinquante signifie une dose calculée d'une substance que l'on s'attend pouvoir causer la mort de 50% d'une population définie entière d'animaux expérimentaux.
Elle est déterminée à partir de l'exposition à la substance, par n'importe quelle voie autre que l'inhalation, d'un nombre significatif d'animaux de cette population.
 
 
 
 
 

 
Edouard Bastarache M.D.
(Médecin du Travail et de l'Environnement)
 
Auteur de « Substitutions de matériaux céramiques complexes »
Tracy, Québec, CANADA
edouardb@colba.net
 
 
 
 
Références :
 
1-Occupational Medicine,Carl Zenz, dernière édition.
2-Clinical Environmental Health and Toxic Exposures, Sullivan & Krieger; dernière édition.
3-Sax's Dangerous Properties of Industrial Materials, Lewis C., dernière édition.
4-Toxicologie Industrielle et Intoxications Professionnelles, Lauwerys R. dernière édition.
5-Chemical Hazards of the Workplace, Proctor & Hughes, 4e édition.
6- Electronic Space Products International , MSDS, Rubidium, 2003 by S. Dierks
 
 
 
Sur cette page : Rubidium & Césium (technologie), Rubidium et composés (toxicologie), Oxyde de Césium (toxicologie), Rubidium and Cesium (technology), Rubidium and Compounds (toxicology), Cesium oxide (toxicology)
 
 
Oxyde de CÉSIUM

par Edouard Bastarache

 
 
Identification et Utilisations :
 
Numéro CAS : 20281-00-9
Formule moléculaire brute : CS2O
Utilisations et sources d'émission :
-Produit inorganique
-verrerie-cristallerie
 
Toxicologie :
 
Voies de Pénétration :
-Inhalation,
-peau,
-ingestion.
 
Effets de la Surexposition :
Ce produit est un corrosif sévère pour :
-la peau
-les yeux,
-les membranes muqueuses,
-il peut causer une pneumonite chimique.
 
Cancérogénèse :
 
Il n'est pas considéré cancérogène par différents organismes régulateurs.
 
Premiers Soins :
 
I-Yeux : Lavez immédiatement les yeux pendant au moins 15 minutes.
II-Peau : Lavez la région affectée avec de l'eau et du savon pendant au moins 5 minutes.
III-Inhalation : Transportez la victime à l'air frais et demandez de l'aide médicale si il y a toux ou essouflement, ou encore si l'irritation persiste.
IV-Ingestion : Faites boire beaucoup d'eau à la victime et demandez de l'aide médicale.
 
 
 
 
Références :
 
1-Occupational Medicine,Carl Zenz, dernière édition.
2-Clinical Environmental Health and Toxic Exposures, Sullivan & Krieger; dernière édition.
3-Sax's Dangerous Properties of Industrial Materials, Lewis C., dernière édition.
4-Toxicologie Industrielle et Intoxications Professionnelles, Lauwerys R. dernière édition.
5-Chemical Hazards of the Workplace, Proctor & Hughes, 4e édition.
 
 

 
Edouard Bastarache M.D.
(Médecin du Travail et de l'Environnement)
 
Auteur de « Substitutions de matériaux céramiques complexes »
Tracy, Québec, CANADA
edouardb@colba.net
 
 
 
  

Smart2000.fr le site dédié aux passionnés de céramique
 
Smart2000 - FRANCE sur https://smart2000.fr/
 
This entire page Copyright © 2004-2023, All Rights Reserved.
Les textes et les photos restent la propriété de leur auteurs, ils ne peuvent être réutilisés sans un accord préalable. Nous consulter.
 
Sommaire ----- Top/Haut de page
 
 
Summary, French Version
 
On this page : Rubidium & Césium (technologie), Rubidium et composés (toxicologie), Oxyde de Césium (toxicologie), Rubidium and Cesium (technology), Rubidium and Compounds (toxicology), Cesium oxide (toxicology)
 
 
RUBIDIUM and CESIUM

by Smart2000

 
 
Characteristics :
 
Atomic weight: Rb 85.468, Cs 132.905
 
Rubidium and Cesium are monovalent alkaline metals among those which present the highest number of protons and atomic weight. Their activity increases with the increase in the atomic number, resulting in extending the range of vitrification in particular in the ternary glasses of the M2O-CaO-SiO2 type comparatively to other alkaline metals which have a smaller atomic weight. Contrary to other alkaline metals, they do not present phase separations by non-miscibility in binary glasses of the Rb2O-SiO2 and Cs2O-SiO2 types . The phase separation occurs in the borate binary systems Rb2O-B2O3 and Cs2O-B2O3.
The ionic radius of alkaline metals increases with the increase in the atomic number, thus the ion Cesium is the largest among those monovalent metals. This characteristic relates to the immobility of its ions in an electric field and its extremely positive effects on the insulating properties of glasses. On another side, Cesium shows the lowest bonding strength, as indicated by the thermal expansion of Cesium glasses, which is the highest among that of glasses containing alkaline metals.
 
Technology :
 
Experimental fusions of silica-lime glasses with equivalent molar contents of Rb2O or Cs2O showed that these glasses melt and solidify at temperatures similar to those corresponding respectively to potassium and sodium glasses. Binary glasses with Cesium melt at 800-1000°C and crystallize with difficulty. They do not attack excessively refractory structures and they are not difficult to refine. Their viscosity increases with the atomic number of the alkaline metal used. These two elements improve considerably the fusibility of the binary glasses R2O-SiO2, and glasses with multiple components.
Cesium volitilizes easily during fusion, in particular if it is introduced in the CsNO3 form. The resulting losses during heating depend on the rate of the reactivity between CsNO3 and the other components of the composition. The optimal temperature of softening is 700°C, when CsNO3 reacts quickly with SiO2. Great losses by volatilization take place when the temperature of reaction is maintained too high or too.
The reaction of CsNO3 with B2O3 starts at approximately 350°C, where the losses by volatilization of borate glasses are also the lowest. The losses by volatilization of Cesium glasses can be decreased by using finely ground sand.
 
Effects of Rubidium and Cesium on the properties of glass :
 
Density and refraction index :
they are increased considerably by Rb and Cs comparatively to other alkaline metals. The density of Silica-Lime-Rubidium glasses varies between 2.6 and 3.0 g/cm³, thus reaching the values characteristic of leaded crystal glasses.
 
Thermal expansion :
it is increased by these two elements, more than by Na or K, in such a way that for a Cs2O-CaO-SiO2 glass, containing 30% molar of Cs2O, the dilation coefficient reaches a value that may go to 195 X 10-7 °K-1 (between 20 and 400°C).
 
Viscosity :
It increases with the increase in the atomic number of the alkaline metal used.
 
Electric properties :
they are influenced by Rb and Cs on an extreme level. With silico-calcic-alkaline glasses, the substitution of Cs2O by Na2O increases the electrical resistance in a range of values which exceeds by far that of the effects obtained with lead and barium. In this way, the effects of Rubidium are similar to those of lead and thallium. Since the permittivity of silica-lime-alkaline glasses increases from lithium towards potassium, the three elements potassium, rubidium and cesium present an identical influence. The permittivity of acid borosilicate glasses decreases towards cesium.
Together rubidium and cesium maintain the perfect miscibility which they have with binary glasses even in the case of glasses with multiple components, where they act against the coming of the separation of phases and devitrification. Glasses containing Rb and Cs are slightly hygroscopic.
 
 
Reference : Chemical Approach to Glass, by Milos .B Volf, Elsevier 1984.
Translated by Edouard Bastarache
 
 
 
Smart2000.fr © Juillet 2004 - FRANCE
Écrit et documenté par le propriétaire du site // Contact : Smart2000@wanadoo.fr
Document pour CONSULTATION PRIVÉE uniquement - Toute reproduction totale ou partielle est interdite
 
 

 
Smart2000.fr le site dédié aux passionnés de céramique
 
Smart2000 - FRANCE sur https://smart2000.fr/
 
This entire page Copyright © 2004-2023, All Rights Reserved.
Les textes et les photos restent la propriété de leur auteurs, ils ne peuvent être réutilisés sans un accord préalable. Nous consulter.
 
 
 
 
 
On this page : Rubidium & Césium (technologie), Rubidium et composés (toxicologie), Oxyde de Césium (toxicologie), Rubidium and Cesium (technology), Rubidium and Compounds (toxicology), Cesium oxide (toxicology)
 
 
RUBIDIUM and Compounds

by Edouard Bastarache

 
 
Rubidium Metal :
 
I - Identification and Uses :
 
Symbol : Rb
CAS #: 7440-17-7
 
An alkali metal, widely distributed in very small quantities in the earth's crust.
Naturally occurring isotopes are :
Rb 85 (72.15%),
Rb 87 (27.85%).
Fifteen other isotopes are known.
Rubidium is radioactive : T1/2 = 4.88x1010 years. A beta-emitter.
It is found with other alkali metals in rhodizite (borate), lepidolite (aluminosilicate, the major source), rubidium carnallite (chloride); in sea water, in mineral springs and salt lakes.
 
Lustrous, silvery-white, soft metal, that rapidly tarnishes on exposure to air.
It is one of the most active metals.
It emits characteristc red-violet color in flame.
Its chemical properties closely resemble potassium.
 
Uses and emission sources :
 
Rubidium and its salts have few commercial uses.
 
The metal is used in making rubidium salts; as a reagent in making zeolite catalysts; in photoelectric cells, and in the removal of residual gases from vacuum tubes.
 
II -Toxicology :
 
A-Effects of Exposure:
 
To the best of our knowledge the chemical, physical and toxicological properties of rubidium have not been thoroughly investigated and reported.
The toxicity of rubidium compounds is generally due to the anion.
Rubidium has been reported to replace potassium in animals studies. The ratio of Rb/K intake is important in the toxicology of rubidium, a ratio above 40% is dangerous. Indications are that overexposure could lead to muscle and red blood cell accumulation with possible neuromuscular effects, hyperirritability and muscle spasms.
No cases of industrial injury have been reported.
 
Rubidium reacts readily with moisture to form rubidium hydroxide which is severely corrosive to tissue.
Corrosive materials are acutely destructive to the respiratory tract, eyes, skin and digestive tract. Eye contact may result in permanent damage and complete vision loss.
Inhalation may result in respiratory effects such as inflammation, edema, and chemical pneumonitis. They may cause coughing, wheezing, laryngitis, shortness of breath, headache, nausea, and vomiting. Ingestion may cause damage to the mouth, throat and esophagus. They may cause skin burns or irritation depending on the severity of the exposure.
 
1-Acute Effects :
 
a-Inhalation : Inhalation is not a likely mode of entry.
b-Ingestion : Ingestion will cause burns and perforations of the gastrointestinal tract.
c-Skin : Severe thermal burns, corrosion and ulceration of the skin may occur on direct contact.
d-Eye : Severe thermal burns, corrosion and ulceration of the eyes may occur on direct contact.
 
2-Chronic Effects : No information available on long-term chronic effects.
 
III - Emergency and First Aid Procedures :
 
A-Inhalation : Remove the victim to fresh air and seek medical attention if coughing, shortness of breath or irritation persists.
B-Ingestion : Seek medical attention immediately. Keep the victim calm. Give the victim water (only if conscious). Induce vomiting only if directed by medical personnel.
C-Skin : Wash the affected area with soap and water for at least 15 minutes. Remove contaminated clothing. Seek medical assistance if irritation persists.
D-Eyes : In case of contact immediately flush the eyes with water for at least 15 minutes. Victims may need assistance in keeping their eyelids open. Get immediate medical attention.
 
IV-Reactivity Data :
 
A-Stability : Moisture sensitive, pyrophoric.
B-Conditions to Avoid : Contact with water or air.
C-Incompatibility (Materials to Avoid) : Water, alcohols, oxidizers, oxygen, carbon dioxide, halogens, halocarbons, acids.
D-Hazardous Decomposition Products : Flammable hydrogen with moisture, caustic oxide with air.
E-Hazardous Polymerization : No hazardous polymerization.
 
V - Spill or Leak Procedures :
 
A-Steps to be Taken in Case Material is Released or Spilled : The material will ignite spontaneously in air. Burning material may release toxic fumes. Leave the area unless fitted with a self-contained breathing apparatus. Smother fire with dry powder. Do not use water.
B-Waste Disposal Method : Material should be disposed of in accordance with local, state and federal regulations.
 
VI - Special Protection Information :
 
A-Respiratory Protection : Wear a NIOSH/MSHA approved respirator.
B-Ventilation : Handle under dry protective gas. Handle in an efficient fume hood.
C-Protective Gloves : Rubber gloves
D-Eye Protection : Always wear approved chemical splash proof goggles.
E-Other Protective Equipment : Protective work clothing.
 
VII - Specials Precautions :
 
A-Precautions To Be Taken in Handling and Storing : Handle under dry protective gas. Keep container tightly sealed. Store in a cool, dry place in tightly closed containers. Ensure good ventilation at the workplace. Store away from water/moisture. Store away from oxidizing agents. Do not store together with acids. Store away from halogens.
B-Other Precautions : The material will react with air and moisture. Handle and store the material under an inert atmosphere of nitrogen or argon. Protect from humidity and water. Keep ignition sources away.
C-Work Practices : Implement engineering and work practice controls to reduce and maintain concentration of exposure at low levels. Use good housekeeping and sanitation practices. Do not use tobacco or food in the work area. Wash thoroughly before eating or smoking. Do not blow dust off clothing or skin with compressed air. Maintain eyewash capable of sustained flushing, safety drench shower and facilities for washing.
 
 
Rubidium Compounds :
 
I - Uses :
 
Rubidium salts are used in glasses and ceramics.
 
II - Toxicology :
 
 
A -The acetylide :
(Carbide)
a very reactive chemical. When heated to decomposition it emits toxic fumes of Rb2O.
B - The carbonate :
*the oral LD50 is 2625 mg/kg, and the intraperitoneal LD50 is 450mg/kg in the rat. Moderately toxic by ingestion and intraperitoneal routes. When heated to decomposition it emits toxic fumes of Rb.
C - The chloride :
the oral LD50 is 4440 mg/kg in the rat, and the intraperitoneal LD50 is 3800 mg/kg in the mouse. Moderately toxic by ingestion and intraperitoneal routes. Experimental reproductive effects. Mutation reported. When heated to decomposition it emits toxic fumes of Cl+, RbCl, and Rb2O.
D - The dichromate :
a confirmed carcinogen. A poison. When heated to decomposition it emits toxic fumes of Rb2O.
E - The fluoride :
a poison as a soluble fluoride. When heated to decomposition it emits toxic fumes of Rb2O and F+
F - The hydride :
a very reactive chemical, it reacts violently with water, ignites on contact with moist air or oxygen. When heated to decomposition it emits toxic fumes of Rb2O.
G - The hydroxide :

the oral LD50 is 586 mg/kg in the rat and 900 mg/kg in the mouse. Moderately toxic by ingestion. A powerful corrosive irritant to the skin, eyes, and mucous membranes. When heated to decomposition it emits toxic fumes of Rb2O.

H - The iodide :
the oral LD50 is 4708 mg/kg in the rat. Midly toxic by ingestion. When heated to decomposititon it emits toxic fumes of Rb2O and I+.
I - The nitride :
when heated to decomposition it emits toxic fumes of Rb2O and NOx.
J - The oxide :
the fumes are considered toxic by authors.
K - The silver iodide :
the oral LD50 is >10 g/kg in the rat, and the intraperitoneal LD50 is 1 g/kg in the mouse. Low toxicity by ingestion.Moderately toxic by intraperitoneal route. When heated to decomposition it emits toxic vapors of Ag, Rb, I+.
 
 
*Notes :
 
a-Oral means per os, intragastric, feeding, or introduction with drinking water.
b-Intraperitoneal means administration into the peritoneal cavity.
c-LD50-Lethal Dose Fifty means a calculated dose of a material that is expected to cause the death of 50% of an entire defined experimental animal population. It is determined from the exposure to the material, by any route other than inhalation, of a significant number from that population.
 
 
 
 

 
Edouard Bastarache M.D.
(Occupational & Environmental Medicine)
 
Author of " Substitutions for raw ceramic materials "
Tracy, Québec, CANADA
edouardb@colba.net
 
 
 
 
References :
 
1-Occupational Medicine,Carl Zenz, last edition.
2-Clinical Environmental Health and Toxic Exposures, Sullivan & Krieger; last edition.
3-Sax's Dangerous Properties of Industrial Materials, Lewis C., last edition.
4-Toxicologie Industrielle et Intoxications Professionnelles, Lauwerys R.R. last edition.
5-Chemical Hazards of the Workplace, Proctor & Hughes, 4th edition
6- Electronic Space Products International , MSDS, Rubidium, 2003 by S. Dierks
 
 
On this page : Rubidium & Césium (technologie), Rubidium et composés (toxicologie), Oxyde de Césium (toxicologie), Rubidium and Cesium (technology), Rubidium and Compounds (toxicology), Cesium oxide (toxicology)

 

CESIUM Oxide

by Edouard Bastarache

 
 
Identification and Uses :
 
CAS number : 20281-00-9
Molecular formula : CS2O
Uses and Emission Sources :
-Inorganic material.
-glassmaking-crystal manufacture
 
Toxicology :
 
I-Mode of Entry :
-Inhalation,
-skin,
-ingestion.
 
II-Effets of Overexposure :
This product is a severe corrosive to :
- skin,
- eyes,
- mucous membranes,
It may cause a chemical pneumonitis.
 
Carcinogenicity :
 
It is not considered carcinogenic by many regulatory bodies.
 
First Aid :
 
I-Eyes : Immediately flush eyes with water for at least 15 minutes.
II-Skin : Wash the affected area with soap and water for at least 5 minutes.
III-Inhalation : Remove the victim to fresh air and seek medical attention if coughing or shortness of breath or irritation persists.
IV-Ingestion : Give victim plenty of water and seek medical attention.
 
 
 
 
References :
 
1-Occupational Medicine,Carl Zenz, last edition.
2-Clinical Environmental Health and Toxic Exposures, Sullivan & Krieger; last edition.
3-Sax's Dangerous Properties of Industrial Materials, Lewis C., last edition.
4-Toxicologie Industrielle et Intoxications Professionnelles, Lauwerys R.R. last edition.
5-Chemical Hazards of the Workplace, Proctor & Hughes, 4th edition
 

 

 

 

 
Edouard Bastarache M.D.
(Occupational & Environmental Medicine)
 
Author of " Substitutions for raw ceramic materials "
Tracy, Québec, CANADA
edouardb@colba.net
 
 
 
 

Smart2000.fr le site dédié aux passionnés de céramique
 
Smart2000 - FRANCE sur https://smart2000.fr/
 
This entire page Copyright © 2004-2023, All Rights Reserved.
Les textes et les photos restent la propriété de leur auteurs, ils ne peuvent être réutilisés sans un accord préalable. Nous consulter.
 
Summary -----Top of English version -----French Version